-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:51590 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

مقياس بزرگي و عظمت افراد در چيست؟
مقياس عظمت و بزرگي افراد، شخصيت روحي آنهاست. البته واضح است كه مقياس عظمت افراد، مشخصات بدني يا نژادي آنها نيست. ما در تاريخ به افراد و اشخاصي برمي خوريم كه آنها افراد برجسته تاريخ به شمار مي روند و در صفحات تاريخ مانند قله هاي كوه بر روي صفحه زمين برجستگي دارند و نمايان مي باشند، برخلاف ساير افراد كه در حكم سنگريزه ها بر روي صفحه تاريخ به شمار مي روند كه انسان در همان نقطه بالخصوص اگر بايستد و مطالعه كند، آنها را مي بيند، و بعضيها نيز اينقدر ريز و كوچكند كه اصلا ديده نمي شوند. مثلا اسكندر و ناپلئون و نادر و شاه اسماعيل و امثال اينها افراد بزرگ و برجسته تاريخند، همان طوري كه انبياء بزرگ و اولياء بزرگ الهي نيز مانند ابراهيم و موسي و عيسي عليه السلام و محمد صلي الله عليه و آله و علي عليه السلام از برجستگان تاريخ و بزرگان بشريتند. حالا مي خواهيم ببينيم بزرگي دسته اول و دسته دوم با هم قابل مقايسه هستند يا نه؟ البته نه، زيرا درست است كه آن افراد از آن جهت كه همت بزرگ و اراده قوي داشته اند و شعاع دايره خواستشان طولاني بوده و به كم و كوچك قناعت نداشته اند [قابل تحسين اند] و قهرا انسان وقتي كه همت و دلاوري برخي از آنها را مي خواند، در مقابل عظمت آنها خيره و مبهوت مي شود و احيانا سر تعظيم فرود مي آورد و در قلب خود يك نوع محبتي نسبت به آنها احساس مي كند (اثري كه از شاهنامه فردوسي در نفوس پيدا مي شود از اين نوع است) ولي بزرگي دسته دوم يك نوع ديگر و يك جنس ديگر است؛ از آن نوع بزرگي است كه مقام تقدس پيدا مي كند تا آنجا كه نام آنها مقدس مي شود، همان طوري كه مي بينيم نام محمد صلي الله عليه و آله و علي عليه السلام و امام حسين عليه السلام و همچنين ابراهيم و موسي و عيسي عليه السلام را هاله اي از قدس احاطه كرده است، چرا؟ براي اينكه درست است كه دسته اول بزرگ و عظيم اند ولي عظمت آنها و درشتي آنها از نوع عظمت و درشتي خودخواهي است. هر يك از آنها سَبُعْ بزرگي و حيوان بزرگي هستند. فرق نمي كند؛ انسان در برابر كسي هم كه خيلي پرخور است و به اندازه ده نفر مي خورد، اعجاب و احيانا تحسين دارد. يكي خورنده ريز است و ديگري خورنده درشت، يكي جاه طلب ريز است و يكي جاه طلب درشت. مثلا يكي كدخداي دِه دَه خانواري است كه همه همت و آرزويش كدخدايي اين ده است، يك جاه طلب خردپاست و آن كه دنبال كدخدايي قصبه هزار خانواري مي رود از نوع اولي است ولي درشت تر، و آن كه دنبال حكومت يك شهرستان يا يك استان و يا يك كشور مي رود به همين نسبت درشت تر است و آن كه سوداي جهانگيري و جهانداري در سر دارد يك جاه طلب درشت تر است. شخصيت اينها عظيم است و شخصيت خودخواهي شان عظيم است؛ سبع عظيم و جاه طلب عظيم و استثمارگر عظيم هستند. اينها وسعت روح و سعه شخصيت پيدا كرده اند ولي تمام آن توسعه و وسعت در ناحيه حوائج شخصي خودشان است، مي خواهند تمام دنيا را در هاضمه بزرگ خود بريزند. اينها پرخورهاي روزگارند، مي خواهند همه دنيا را جزء خود بكنند، همه شخصيتها را فاني بكنند مگر شخصيت خودشان را و شخصيتهاي طفيلي خودشان يعني آن شخصيتها كه جزء شخصيت آنهاست و هضم شده در شخصيت آنهاست. پس آنها بزرگند و فعال ولي مانند غده سرطان كه يك سلول، بي تناسب شروع ميكند به رشد و همان منشآ هلاكت بدن مي شود. ولي دسته دوم توسعه شخصيت پيدا مي كنند آن طور كه مادر توسعه شخصيت پيدا مي كند كه فرزند و شخصيت فرزند، مستقل و محفوظ و محترم مي ماند و او همان طور براي آن شخصيت كار مي كند كه براي خودش كار مي كند. او نمي خواهد آن شخصيتها را در خودش هضم كند بلكه مي خواهد آنها را حفظ كند و مستقل و محترم بشمارد. او به منزله غده سرطان نيست، به منزله يك روح قوي است كه در پيكر اجتماع مي دمد و همه را زنده و فعال مي سازد. او مصداق مخالف «مَن اَصبَحَ وَ لَم يَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمينَ فَلَيسَ بِمُسلِمٍ» است. او شخصيت انساني اش توسعه پيدا كرده و روح بشري نه حيواني او بزرگ شده. او توسعه وجدان و ايمان پيدا كرده و به قول مولوي:
روح حيواني ندارد اتحاد تو مجو اين اتحاد از روح باد
گر خورد اين نان نگردد سير آن ور كشد بار اين نگردد آن گران

مجموعه آثار شهيد مطهري ج 17ـ حماسه حسيني صفحه: 461 الي 463
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.